Pracownia Rozwoju

gallery/walnut-2961898_1920
Renata Muszyńska
gallery/finclub
gallery/facebook-667456_1920
Koszyk (0)
3 poziomy regulacji organizmu

Regulacja organizmu zmierza do zachowania równowagi na 3 poziomach: układu hormonalnego, nerwowego i immunologicznego. Równowagę hormonalną uzyskujemy dzięki prawidłowej pracy gruczołów dokrewnych, wydzielających hormony, które służą do przekazywania informacji między poszczególnymi narządami. To praca podwzgórza, przysadki, szyszynki, tarczycy, trzustki, nadnerczy, jajników/jąder w dużej mierze decyduje o naszym wyglądzie, zdrowiu i nastroju.  Jeśli równowaga hormonalna jest zaburzona, zaczynamy czuć się gorzej i chorujemy. Zarówno niedobór, jak i nadmiar hormonów, zaburza wewnętrzną równowagę organizmu. Istotną przyczyną zaburzeń hormonalnych jest stres, a ponadto: czynniki genetyczne, zaburzenia odżywiania (niedobory składników odżywczych), spożywanie produktów poddanych działaniu hormonów (mleko, nabiał, mięso), nadmierne spożycie alkoholu, doustne środki antykoncepcyjne i hormonalna terapia zastępcza, niektóre preparaty farmaceutyczne,  wysoka kaloryczność posiłków, także substancje chemiczne zawarte w tworzywach sztucznych, pestycydach, dodatkach do żywności, chemia gospodarcza i inne. 

 

Chcąc odzyskać równowagę hormonalną, stosuj: bakterie probiotyczne (pomagają obniżyć poziom estrogenów), witaminy z grupy B (pomagają obniżyć poziom estrogenów i utrzymać dobrą kondycję organizmu), magnez (łagodzi dolegliwości związane z menopauzą i skurcze miesiączkowe), kwasy tłuszczowe omega-3 (równoważą gospodarkę hormonalną, obniżają poziom hormonów stresu), witamina c (wspomaga pracę nadnerczy), witamina D (reguluje gospodarkę hormonalną i zmniejsza stan zapalny organizmu), olej z wiesiołka (reguluje gospodarkę hormonalną u kobiet), selen, jod (regulują pracę tarczycy). Możesz także wykorzystać następujące preparaty:

Prawidłowe działanie układu odpornościowego stanowi fundament naszego zdrowia. Układ ten chroni organizm przed patogenami i toksynami, wykrywa już istniejące szkodliwe substancje w organizmie, a także je zwalcza. Niestety, czasami jego funkcje ulegają osłabieniu lub zostają całkowicie zablokowane. Zakłócenia w funkcjonowaniu układu immunologicznego skutkują niedoborami odporności. Do najczęstszych przyczyn zaburzeń odporności należą: stres, niedobory snu, niewłaściwe odżywianie, nałogi, choroby ogólnoustrojowe (np. przewlekła niewydolność nerek, cukrzyca), choroby nowotworowe. Szczególnym wyzwaniem dla układ odpornościowego jest okres ciąży. O osłabieniu układu immunologicznego świadczą: nadmierna podatność na infekcje, znacznie wydłużony proces leczenia, zmęczenie, alergie, utrudnione gojenie się ran oraz nawracające grzybice, ropnie skóry, przewlekła biegunka, owrzodzenia skóry i błon śluzowych.

 

Możesz wzmocnić układ odpornościowy, a tym samym zapobiegać zaburzeniom odporności włączając do codziennego życia: wystarczającą ilość snu, ograniczenie stresu w swoim życiu (rozwiązanie sytuacji konfliktowych, uregulowany tryb życia, relaksujący odpoczynek), właściwą dietę (nieprzetworzone jedzenie, świeże owoce i warzywa, substancje wzmacniające odporność: czosnek, cebula; substancje wzmacniające florę jelitową: zsiadłe mleko, maślanka, jogurt (probiotyki po antybiotykoterapii); suplementy diety (witamina C, D, E, beta-karoten, bioflawoidy, cynk, magnez oraz selen, kwasy omega-3, wodę). Unikaj przebywania w miejscach, gdzie występuje znaczne zanieczyszczenie powietrza (np. dym papierosowy). Unikaj także: rafinowanych tłuszczy, przetworzonej żywności, białego ryżu, pszennego pieczywa, cukru, alkoholu i kofeiny. W celu regulacji układu odpornościowego możesz zastosować również następujące preparaty:

Regulacja układu nerwowego wydaje się być nieodłączną potrzebą dzisiejszego człowieka, żyjącego w permanentnym stresie. Długotrwały stres bardzo często odbija się zaburzeniami zdrowia i jest przyczyną wielu dolegliwości, takich jak: zaburzenia snu, odżywiania, wysypki, stany zapalne, ataki paniki, utrata włosów, przybieranie na wadze, częste infekcje, problemy trawienne, wahania ciśnienia krwi, kołatanie serca, bóle mięśni i stawów, zaburzenia seksualne, obniżenie płodności, aż po choroby przewlekłe i autoimmunologiczne. 

 

Jeśli chcesz odzyskać równowagę układu nerwowego, ćwicz samoświadomość, ucz się dostrzegać własne emocje, nazywać je i je wyrażać. Naucz się technik relaksacyjnych i regenerującego odpoczynku. To najlepsze sposoby na redukcję stresu. Wzmacniaj układ nerwowy przy pomocy diety bogatej w: zioła (melisa, waleriana, chmiel, lawenda), magnez, witaminy z grupy B, kwasy tłuszczowe omega-3. Możesz dołączyć następujące preparaty na wzmocnienie układu nerwowego i redukcję stresu: 

gallery/onions-1516371_1920